Avant garde som provocerande modekonst  

När det kommer till mode finns det en del designers som verkligen vill sticka ut. Oavsett om det är genom ovanliga tyger eller överdramatiska former så är målet detsamma – att skapa exklusivt mode för den våghalsiga kvinnan eller mannen.

Avant garde är ett franskt begrepp som betyder ”förtrupp”. Det är ett i grunden militärt ord för de soldater som först anfaller fienden, och ska inom kläddesign beteckna mod och innovation. Exakt vad som är och inte är avant garde är något designers ständigt tvistar om och det finns minst lika många åsikter och tolkningar som det finns modedesigners.706px-the_scream

Den brittiska tidningen The Telegraph skrev ett reportage om avant garde i samband med modeveckan i Paris våren 2016. Där försöker man reda ut vad begreppet egentligen innebär.

Vad artikeln får fram är att avant garde i många fall inte bara ska ses som mode. Man bör istället tänka på plaggen som konstverk där designern får tillfälle att leka med linjer, färger och material som ser bra ut på bild men ofta inte fungerar som kläder man bär till vardags. Det är alltså ett experiment och ett försök att skapa en i designerns ögon estetiskt perfekt klädsel. I andra fall vill man framföra någon typ av meddelande, som exempelvis sin reaktion på samhällsutvecklingen.

Plagg som betecknas som avant garde är ofta en modedesigners flaggskepp vars syfte i många fall är att rikta strålkastarljuset mot designern och hans eller hennes modehus. De är ofta inte tänkta att bäras av vanliga människor och definitivt inte till vardags.

Trots detta finns det en del personer som väljer att bära dessa plagg. Ofta är det kändisar som bär dem på röda mattan eller vid andra officiella tillställningar. I många fall utnyttjar kändisarna sin glamour för att kunna bära plagg de själva är förtjusta i, även om det är kläder vanliga människor inte skulle kunna bära utan motta hån eller otrevliga blickar.

För kändisarna kan det också handla om att framföra någon typ av meddelande. Ibland är det så enkelt som att visa upp sitt nyvunna självförtroende, kanske efter en tuff period i livet eller som ett första framträdande efter att ha stått i skuggan under lång tid. Andra gånger visar man sitt stöd för ett modehus åsikter i en viktig samhällsfråga som klimathotet eller djurhållningen.