Starta en klädbutik på nätet

E-handeln tar över en allt större andel av marknaden från den fysiska handeln, och det betyder att allt fler butiker, såväl kedjor som individuella handlare, försöker sno åt sig en bit av e-handelskakan genom att öppna en nätbutik. Vissa driver både en fysisk butik och en nätbutik, medan andra satsar helhjärtat på att etablera sig på nätet. För att göra det krävs det dock mycket planering, mycket marknadsföring och en stor budget.

Det första man måste tänka på, oavsett vilken typ av butik man funderar på att öppna, är om det verkligen finns en efterfrågan på det man vill sälja. Att öppna en nätbutik är en balansgång mellan att sälja varor som är tillräckligt nischade för att ens konkurrens ska minska, och samtidigt tillräckligt efterfrågade för att man ska ha många kunder. I många fall hjälper det att tänka utanför lådan, och ta hjälp av det faktum att en nätbutik inte har några geografiska begränsningar. Om man till exempel vill sälja barnkläder från svenska kvalitetsmärken, kommer det sannolikt vara en ganska svår marknad att slå sig in på i Sverige, eftersom många andra säljer samma sak. Men om man istället riktar sin nätbutik till den japanska marknaden, kommer man troligen att finna att efterfrågan är lika stor eller större där, men att konkurrensen är betydligt mindre.

När man har hittat sin nisch och sitt område måste man börja fundera på marknadsföringen. Nyckeln för att lyckas med en nätbutik är ju att kunderna hittar till ens hemsida. Dessutom säger statistiken att bara en kund per 100 besökare faktiskt köper något, vilket betyder att man måste ha åtminstone 100 besökare på sin sida för att sälja ett plagg. A och O i dagens marknadsföring för nätbutiker är SEO, eller sökmotoroptimering. Detta för att majoriteten av alla internetanvändare idag hittar det de söker genom sökmotorer som Google, och oftast bara tittar på första sidan av sökresultaten. Det är med andra ord värt att lägga en ganska stor del av ens marknadsföringsbudget på att satsa på att komma högt upp i sökmotorernas resultatlistor. Andra sätt man kan marknadsföra sig via internet, som kostar betydligt mindre, är att använda sig av sociala medier på ett effektivt sätt. Vill man satsa hårt kan man också marknadsföra sin nätbutik via traditionella medier, som tv-reklam och affischering.

Självklart måste man också lösa en mängd praktiska problem innan man kan starta en klädbutik på nätet, till exempel var man ska förvara sitt lager, var och av vem ens kläder ska tillverkas, hur kläderna ska skeppas till lagret och hur de därifrån ska skickas ut till kunderna.

Allt detta kostar naturligtvis pengar, och med alla dessa initiala utgifter kan det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att få företagets ekonomi att gå ihop till en början. Då kan det vara en trygghet att ha en checkkredit hos företagets bank, som kan användas för att lösa utgifter i nödlägen. Man kan få hjälp hos Capcito med att upprätta en checkkredit som passar just ens eget företags behov. Förhoppningsvis kan man på det sättet ta sig igenom den svåra uppstartsfasen, och kunna njuta av framgångens sötma när klädbeställningarna sedan börjar rulla in från kunder.